ALEGE O CATEGORIE

ÎNTREBĂRI FRECVENTE
Sperăm că următoarele informații vă vor fi utile și veți găsi răspunsurile necesare în secțiunile de mai jos.
ADERARE LA PARC
Care este forma organizatorico-juridică solicitată unei companii ce intenționează să devină rezident al Parcului?
Poate o companie nou creată obține statut de rezident al Parcului?
Există restricții privind numărul de angajați în compania care intenționează să devină rezident al Parcului?
Există limite (minime sau maxime) privind salariile angajaților companiilor rezidente ale Parcului?
Există limite (minime sau maxime) privind volumul vânzărilor companiei care intenționează să devină rezident al Parcului?
Este posibil ca o companie să înregistreze o adresă juridică / să închirieze oficiu în Parc?
Cât costă înregistrarea în Parc?
Ce documente trebuie prezentate pentru înregistrarea în calitate de rezident al Parcului?
- Cererea, semnată cu semnatura electronică (sau în original cu semnatura olografă);
- Copia scanată a Statutului companiei;
- Copia scanată a Extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice;
- Copia scanată a Deciziei privind inregistrarea persoanei juridice;
- Copia scanată a Deciziei privind modificările operate (după caz);
- Procura (după caz).
Cum pot semna un document folosind semnătura electronică?
Unde pot găsi informația detaliată privind genurile de activitate eligibile pentru a fi desfășurate în cadrul Moldova IT Park?
Activitățile eligibile sunt listate conform Clasificatorului Activităților din Economia Moldovei și Clasificatorul statistic al produselor (bunurilor și serviciilor) al Republicii Moldova, care pot fi accesate aici.
Astfel, companiile evaluează de sine stătător activitățile pe care le desfășoară sau intenționează să le desfășoare deținând titlul de rezident al Parcului, declarându-le pe propria răspundere în cererea de aplicare.
Natura și ponderea veniturilor generate de activitățile desfășurate de rezidenții Parcului sunt supuse verificării anuale efectuate de către entitățile de audit.
Cât durează procedura de examinare a dosarului?
În cazul prezentării unui set incomplet de documente / completării incorecte a cererii de aderare, perioada de examinare se extinde cu 5 zile.
De la recepționarea răspunsului oficial al administrației parcului compania dispune de 30 de zile pentru a semna contractul. După expirarea aceastui termen aplicantul, care nu a refuzat la intenția de a deveni rezident, urmează să depună repetat setul de documente necesar pentru a relansa procedura de examinare.
Trebuie completat și prezentat raportul anexat la schița contactului în ziua semnării contractului de rezident al Parcului?
Care este procedura de semnare a contractului cu administrația Parcului?
Alternativ, contractul poate fi semnat și olograf de ambele părți (cu agrearea prealabilă a datei și orei potrivite). În acest sens, persoana împuternicită a companiei (administratorul companiei sau persoana împuternicită prin procură) se va prezenta la sediul Administrației Moldova IT Park cu un act de identitate și procura aplicabilă (după caz).
Din ce moment compania devine rezident al Parcului și începe să activeze în noul regim fiscal?
Spre exemplu, în cazul semnării contractului cu administrația Parcului în data de 17 ianuarie, compania devine rezident pe 17 ianuarie iar activitatea în cadrul noului regim fiscal o lansează din data de 1 februarie.
Cine informează Serviciul Fiscal de Stat privind înregistrarea companiei în calitate de rezident al Parcului pentru tehnologia informației?
Există careva obligație pe care companiile urmează să le execute pînă la semnarea contractului cu administrația Parcului?
OBLIGAȚIUNILE REZIDENTULUI
Ce obligație are compania fața de administrația Parcului din momentul obținerii statutului de rezident?
1) Plata cotizației lunare specificate în contract;
2) Prezentarea raportului trimestrial;
3) Prezentarea rezultatelor verificării anuale a conformității cu Legea nr. 77/2016;
4) Notificarea administrației Parcului privind toate modificările operate la actele statutare ale companiei (cum ar fi schimbarea denumirii companiei, schimbarea administratorului, adresei juridice, subdiviziunilor companiei etc.)
COTIZAȚIA DE REZIDENT
Ce date stau la baza calcului cotizației de rezident care urmează a fi achitată de către companie?
- ● bugetul anual al Parcului, care se aprobă în cadrul adunării generale a rezidenților și este publicat în raportul anual al „Moldova IT Park”;
- ● venitul total prognozat al companiilor rezidente active pentru anul curent (această cifră se modifică lunar, ca urmare a modificărilor numărului de companii rezidente și a venitului total al acestora);
- ●venitul prognozat al companiei pentru anul curent (declarat de companie în cererea de aderare la Parc).
Cotizația inițial inclusă în contract rămîne neschimbată?
După recalcul, în cazul depestării unei plăți în exces, diferența înregistrată se transferă în contul cotizațiilor viitoare, iar în cazul înregistrării unui deficit, rezidentul este obligat să achite diferența.
De asemenea, la finele fiecărui an calendaristic, toți rezidenții comunică Parcului suma venitului prognozat pentru anul următor, în baza căruia urmează a fi calculate cotizațiile pentru anul următor.
Pe parcursul anului, cotizația poate fi supusă modificării, în conformitate cu Regulamentul Parcului (p.22). Astfel, în cazul în care numărul rezidenților Parcului s-a majorat, astfel încât, mărimea cotizației s-a micșorat cu 20%, la solicitarea rezidentului Parcului Administrația încheie cu rezidentul Parcului acord adițional de micșorare a cotizației obligatorii.
Care este modul de achitare a cotizației lunare?
Cînd se achită cotizația lunară de rezident?
Cum poate fi obținută factură fiscală pentru plata cotizației lunare?
La finele fiecărui semestru calendaristic, administrația Parcului emite acte de verificare pentru a confirma soldul.
RAPORT TRIMESTRIAL
Cum și cînd se prezintă raportul trimestrial de rezident a Parcului în adresa administrației?
Conform prevederilor contractuale, raportul se prezintă pînă în data de 25 a lunei următoare perioadei de raportare. Astfel, pentru I trimestru – pînă 25 aprilie, pentru al II trimestru – pînă 25 iulie, pentru trimestrul III – pînă 25 octombrie, pentru al IV trimestru – pînă 25 ianuarie.
Companiile care nu au operat în noul regim fiscal de la începutul perioadei de raportare prezintă raportul trimestrial doar pentru lunile în care au fost plătitori de impozit unic. Astfel, compania care a semnat contractul în ianuarie va prezenta raportul pentru trimestrul I doar pentru lunile februarie și martie.
Unde pot identifica răspunsuri la întrebările ce vizează completarea raportului?
VERIFICARE ANUALĂ
Unde este menționată obligațiunea rezidenților de a efectua verificarea anuală?
Unde sunt indicate criteriile ți termenul de prezentare a rezultatelor verificării anuale?
Cine efectuează verificarea anuală a conformității cu prevederile Legii nr. 77/2016?
Sub ce formă se prezintă rezultatul verificării anuale?
Cînd se prezintă rezultatul verificării conformității cu prevederile Legii nr. 77/2016?
Ce perioadă este supusă verificării?
Această este condiționată necesității efectuării recalculului cotizației de rezident în baza venitului anual real înregistrat de companii, în conformitate cu legislația în vigoare
IMPOZIT UNIC
Cine sunt subiecții impunerii cu impozitul unic ?
Care este obiectul impunerii cu impozitul unic?
De asemenea, potrivit alin. (2) al articolului menționat, suma minimă a impozitului unic se calculează în funcție de numărul de angajați care, pe parcursul perioadei fiscale, au lucrat cel puțin o zi în baza unui contract individual de muncă încheiat cu rezidentul parcului pentru tehnologia informației şi de cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul la care se referă perioada fiscală respectivă.
Totodată, în scopul aplicării impozitului unic, valoarea returului de marfă sau a discontului (reducerii) micșorează mărimea obiectului impunerii în perioada fiscală în care a avut loc returul de marfă (s-a acordat discontul), inclusiv în cazul în care vânzările aferente au fost reflectate în anii precedenți (art. 369 alin. (3) din Codul fiscal).
Cum se calculează impozitul unic spre plată?
Ex. 1 (Forma IU17):
Numărul de salariați ai companiei (Luna X) – 10 persoane
Salariul mediu lunar prognozat pe economie (2021) – 8716 lei
Venitul din vînzări (Luna X) – 600 000 lei
În acest caz, obținem următorul rezultat:
- ● Suma minimă a impozitului unic pentru luna X (10*8716*30%) = 26 148 lei
- ● 7% din venitul din vînzări generat în luna X (600 000 lei*7%) = 42 000 lei
Astfel, compania achită impozitul unic pentru luna X în valoare de 42 000 lei.
Ex. 2 (Forma IU17):
Numărul de salariați ai companiei (Luna X) – 20 persoane
Salariul mediu lunar prognozat pe economie (2021) – 8716 lei
Venitul din vînzări (Luna X) – 600 000 lei
În acest caz, obținem următorul rezultat:
- ● Suma minimă a impozitului unic pentru luna X (20*8716*30%) = 52296 lei
- ● 7% din venitul din vînzări generat în luna X (600 000 lei*7%) = 42 000 lei
Astfel, compania achită impozitul unic pentru luna X în valoarea sumei minime ce constituie 52296 lei.
Care este modul de calculare, raportare și achitare a impozitului unic?
Potrivit alin. (2) al aceluiași articol, impozitul unic se achită integral la bugetul de stat de către rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei, lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune, la contul trezorerial conform codului IBAN corespunzător sediului acestora, generat de Ministerul Finanţelor în acest scop, şi ulterior se repartizează în conformitate cu prevederile art. 14 din Legea nr. 77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei. Contribuabilii rezidenţi ai parcurilor pentru tehnologia informaţiei care dispun de subdiviziuni în afara unităţii administrativ-teritoriale în care se află sediul central (adresa juridică) calculează şi achită impozitul unic integral la bugetul de stat conform adresei sediului central (adresei juridice).
Totodată, conform alin. (4) al articolului menționat, darea de seamă se prezintă utilizând, în mod obligatoriu, metode automatizate de raportare electronică, conform art. 187 alin. (21) din Codul fiscal.
Ce impozite, taxe și contribuții se includ în componența impozitului unic?
a) impozitul pe venit reţinut la sursa de plată, stabilit în conformitate cu prevederile art.88 alin.(5), art.89, 90, 901 şi 91, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculate/reţinute la efectuarea plăţilor în folosul persoanelor fizice, altele decît plăţile salariale;
b) taxa pe valoarea adăugată;
c) accizele;
d) taxele rutiere, cu excepţia taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova;
e) alte impozite, taxe şi plăţi obligatorii nespecificate expres ca parte componentă a impozitului unic în conformitate cu alin.(1).
Totodată, potrivit art. 372 alin. (2) din Codul fiscal, în componenţa impozitului unic nu se includ următoarele impozite, taxe şi contribuţii:
a) impozitul pe venit reţinut la sursa de plată, stabilit în conformitate cu prevederile art.88 alin.(5), art.89, 90, 901 şi 91, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculate/reţinute la efectuarea plăţilor în folosul persoanelor fizice, altele decît plăţile salariale;
b) taxa pe valoarea adăugată;
c) accizele;
d) taxele rutiere, cu excepţia taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova;
e) alte impozite, taxe şi plăţi obligatorii nespecificate expres ca parte componentă a impozitului unic în conformitate cu alin.(1).
Care este baza de calcul pentru indemnizatia de concediu anual pentru angajații rezidenților Parcului?
Poate compania rezidentă continua activitatea sa în Parc în cazul în care aceasta înregistrează zero venit pe parcursul a două și mai multe luni?
Cum se impozitează plățile efectuate de rezidenții parcului IT pentru serviciile prestate de persoanele fizice?
Astfel, plățile efectuate în favoarea unei persoane fizice rezidente, care nu desfășoară activitate de întreprinzător nu vor fi taxate prin intermediul impozitului unic, dar potrivit normelor general aplicabile.
Ce rapoarte prezintă rezidenții Parcului altor structuri guvernamentale?
- a) Nota de informare privind salariul și alte plăți efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației în folosul angajaților (Forma ISAPTI17), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor cu privire la aprobarea formularelor dărilor de seamă ce vizează impozitul unic datorat de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației nr.135 din 06.11.2017;
- b) Informația privind salariul și alte plăți efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației în folosul angajatului, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.135 din 06.11.2017;
- c) Darea de seamă privind impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală reținute și contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor cu privire la aprobarea formularului tipizat (Forma IPC18) Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate și a Instrucțiunii cu privire la modul de completare a formularului nominalizat nr.126 din 04.10.2017;
- d) Declarația cu privire la impozitul unic (Forma IU17), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.135 din 06.11.2017.
Totodată, menționăm că potrivit art.374 alin.(2) din Codul fiscal, dările de seamă, declarațiile, alte rapoarte aferente impozitelor, contribuțiilor, altor plăți obligatorii la buget care nu intră în componența impozitului unic se prezintă autorităților corespunzătoare în modul general stabilit.
Trebuie, de asemenea, să menționăm că rezidenţii parcului țin contabilitatea, întocmesc și prezintă situații financiare, rapoarte, dări de seamă şi declaraţii în modul stabilit de legislația în vigoare.
ANGAJAȚII REZIDENȚILOR
Cum se impozitează plățile salariale acordate angajaților companiei rezidente din momentul aplicării noului regim fiscal?
Pentru perioada aplicării impozitului unic nu pot fi acordate, conform art. 33–36 din Codul fiscal, scutiri și alte deduceri referitoare la plățile salariale achitate de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației. Scutirile neutilizate în acest caz nu pot fi transmise către soție (soț) (art. 377 alin. (2) din Codul fiscal).
Care este venitul asigurat al angajaților considerat pentru stabilirea dreptului la prestațiile de asigurări sociale?
Venitul lunar asigurat al acestor salariaţi va constitui 68% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul respectiv.
Salariaţii rezidenţilor parcului obţin statutul de persoană asigurată în sistemul de asigurări obligatorii de asistenţă medicală în baza informației actualizate și prezentate în darea de seamă privind impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală reținute și contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate, conform legislaţiei în vigoare. (art. 16 Legii nr.77/2016).
Pot angajații rezidenților parcului IT beneficia de scutirile prevăzute la art. 33 – 36 ale Codului fiscal?
Totodată, în cazul tranziției de la regimul standard de impozitare, prevăzut de titlul II din Codul fiscal, la regimul special, prevăzut de titlul X cap. 1 din Codul fiscal, angajatorii sunt obligați să efectueze recalculul impozitului pe venit al persoanelor angajate prin excluderea sumei scutirilor de care au beneficiat acestea (specificate la art. 33-35 din Codul fiscal) până la tranziția la regimul special (pct. 361 din cap. IV al Regulamentului cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum și din plățile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile pretate și/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin HG nr. 697 din 22.08.2014).
Prin urmare, în cazul în care pe parcursul perioadei fiscale contribuabilul devine rezident al parcului pentru tehnologia informației, până la tranziția la regimul special acesta are obligația de a efectua recalculul impozitului pe venit al persoanelor angajate prin excluderea sumei scutirilor (art. 33-35 din Codul fiscal) de care au beneficiat acestea până la tranziția la regimul special de impozitare și, respectiv, va efectua modificările de rigoare în fișa personală a angajatului.
Totodată, în situația în care persoana fizică pa parcursul perioadei fiscale se angajează prin cumul la o întreprindere rezident al parcului pentru tehnologii informaționale, dat fiind faptul că aceasta nu va mai avea dreptul de a beneficia de scutiri conform art. 33-35 din Codul fiscal, apare obligația angajatului de a prezenta angajatorului său, care nu este rezident al parcului pentru tehnologii informaționale, o cerere privind neutilizarea scutirilor la determinarea impozitul pe venit din salariu.
De asemenea, menționăm că potrivit pct. 28 din Regulamentul cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor fizice rezidente cetățeni ai Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 693 din 11 iulie 2018, dacă pe parcursul perioadei fiscale contribuabilii care primesc venituri salariale de la rezidenții parcurilor din industria tehnologiei informației, au beneficiat de scutirile stabilite la art.33-35 din Codul fiscal, aceștia urmează să prezinte declarația cu privire la impozitul pe venit pentru recalcularea obligației la impozitul pe venit, cu excluderea scutirilor.
Cine și cum informează angajații companiilor despre intenția companiei de aderare la Parc?
Este necesară prezentarea dovezilor către Administrație privind notificarea angajaților despre aderarea la Parc și particularitățile asigurării sociale și medicale, inclusiv cele privind impozitul pe venit?
ÎNTREBĂRILE ADMINISTRATIVE
Există mecanisme de suport gestionate de Parc ce vizează angajarea specialiștilor în companiile rezidente?
Pentru a simplifica stabilirea relațiilor între companii și potențialii angajați, a fost creat „Park as a Platform”, care oferă informațiile și contactele necesare pentru identificarea și stabilirea unor astfel de relații.
Care este procedura de angajare cetățenilor străini în companiile rezidente?
Cu toate acestea, exclusiv pentru companiile rezidente a fost creat programul “IT-Visa”. Scopul acestui program este de a simplifica procedura de obținere a unui permis de ședere provizoriu pe teritoriul Republicii Moldova a cetățenilor străini angajați într-o companie rezidentă. Programul permite obținerea unei astfel de permis pentru specialiștii IT pe o perioadă de 2 ani, și manageri pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de extindere ulterioară.
Informații mai detaliate despre procedura de obținere a permisului pot fi găsite în infografic.
Cum se adăugă/exclud persoane responsabile de relația cu administrația Parcului?
Alternativ, ne puteți transmite o cerere semnată electronic de administratorul companiei sau persoana împuternicită (cu prezentarea procurii la necesitate). Modelul acestei cereri poate fi găsit aici (secțiunea Documente utile).
Care este procedura de reziliere a contractului cu administrația Parcului?
Pentru a lansa procedura de reziliere, compania trebuie să prezinte o cerere tipizată cu 30 de zile înainte, precum și să asigure lipsa datoriilor fața de administrația Parcului (achitarea cotizației, prezentarea rapoartelor).
Modelul acestei cereri poate fi identificat în documente utile pe pagina dedicată rezidenților curenți.
După examinarea cererii depuse, administrația Parcului va remite spre familiarizare acordul de reziliere, care va fi semnat electronic sau olograf de către părți la data și ora convenită de comun acord în acest sens
Există posibilitate de prelungire a termenului contractului de rezident după semnarea acestuia?
În acest sens compania trebuie să prezinte o cerere tipizată care poate fi identificată în lista de documente utile pe pagina dedicată rezidenților curenți.
După examinarea cererii depuse, administrația Parcului va reveni cu acordul adițional spre contrasemnare.”
Pentru alte întrebări fiscale vă invităm să accesați Baza Generalizată a Practicii Fiscale:
https://www.fisc.md/ShowQuestions.aspx?category=77c816e1-fdcd-4785-b204-7d4f50193d13&nr=37
În cazul în care nu ați identificat răspunsul la întrebarea dvs, vă invităm să ne contactați: office@moldovaitpark.md